وزیر آموزش و پرورش در آیین افتتاحیه نخستین همایش بین‌المللی تعالی تعاملات خانواده و مدرسه:

خانواده در برنامه آموزشی و برنامه درسی ملی باید نقش‌آفرینی کند

وزیر آموزش و پرورش در آیین افتتاحیه نخستین همایش بین‌المللی تعالی تعاملات خانواده و مدرسه، از تحویل 6 هزار مدرسه در دو سال گذشته با بهترین الگوی ساخت و معماری ایرانی اسلامی در بخش دولتی خبر داد.

به نقل از خبرگزاری پانا؛ رضامراد صحرایی در آیین افتتاحیه نخستین همایش بین‌المللی تعالی تعاملات خانواده و مدرسه اظهار کرد: رابطه معناداری بین سن و پیشرفت در تمام شئون وجود دارد. علی‌رغم پیشرفت‌های سترگی که در ۴ دهه انقلاب کرده‌ایم اما هنوز حس پیشرفت در ما احساس نشده که به این دلیل است که موضوعات بنیادین پیشرفت که یکی از آن‌ها سن است را کمتر توجه کرده‌ایم که البته الان بیشتر توجه می‌کنیم.

وی با تاکید بر اینکه شاخص‌های پیشرفت انسانی به سن‌، گره خورده است، تصریح کرد: فراگیری باید در سنین پایین اتفاق بیفتد وگرنه در سنین بالا یادگیری اتفاق می‌افتد اما فراگیری نه؛

صحرایی خاطرنشان کرد: هر مقدار بودجه بیشتری در سنین‌ پایین هزینه شود، توسعه پایدار وجود خواهد داشت. در کشورهای پیشرفته ۸۰ درصد بودجه در سنین پایین و ۲۰ درصد در سنین بالا هزینه می‌شود و در واقع هر چه سن بالا می‌رود، میران هزینه دولت کمتر می‌شود.

وی افزود: کشور ما نسبت به کشورهای دیگر سهم خوبی به آموزش می‌دهد اما وقتی درون آن نگاه می‌کنیم، آن‌ها در سن پایین و ما در سن بالا هزینه می‌کنیم. ما پول را برای آسیبی که ایجاد شده، هزینه می‌کنیم.

وزیر آموزش و پرورش گفت: خوشوقت و خوشبخت به این هستیم که ما در این دولت، دوره پیش از دبستان را یافتیم و سازمان ملی تعلیم و تربیت کودک را ایجاد کردیم که یکی از تحولات اساسی آموزش و پرورش، تاسیس این سازمان است به شرطی که به اهداف مورد نظر که پیش‌بینی شده، دست یابد.

وی اظهار کرد: کودکستان‌ها امروز به نظام آموزش رسمی کشور پیوسته‌اند که الگوی حکمرانی مردم‌پایه برای آن‌ها ایجاد می‌شود و نخستین بار است که در کشورمان آیین‌نامه تربیتی اوان کودکی در دستور کار هیات دولت قرار گرفته که افتخار دولت سیزدهم است.

صحرایی تاکید کرد: هر چه در سن پایین‌تر برنامه‌ریزی کنیم در سنین بالا راحت‌تر خواهیم بود و تبدیل این امر به یک راهبرد ملی از دل این‌ همایش باید در آید.

خانواده در برنامه آموزشی و برنامه درسی ملی باید نقش‌آفرینی کند

وزیر آموزش و پرورش با بیان اینکه موضوع بعدی، برنامه آموزشی و برنامه درسی است، خاطرنشان کرد: خانواده، جزئی از هردو است و به‌ویژه در برنامه آموزشی باید به نقش خانواده توجه کرد. خانواده در برنامه آموزشی یا برنامه درسی ملی باید نقش‌آفرینی کند.

وی با بیان اینکه نکته سوم این است که امروز جمهوری اسلامی با افتخار، مفهوم خانواده را در برگرفته که یک مفهوم متعالی انسانی است، خاطرنشان کرد: این مفهوم در مقابل مفهومی که به فروپاشی خانواده اعتقاد دارد، قرار گرفته‌است. رئیس‌جمهوری در سازمان ملل از خانواده و بازگشت به خانواده سخن می‌گوید. این دوگانه ساده‌ای نیست و نماینده سه تفکر در اداره جامعه و دنیا شده است.

وی تصریح کرد: نقطه هدف فمنیسم امروز فروپاشی خانواده است. خانواده در مفهوم واقعی عبارت از پدر، مادر و فرزندان است و وقتی رئیس‌جمهوری در جایی مانند سازمان ملل صحبت می‌کند حتما اتفاقی در حال رخ دادن است که در آنجا باید سخن گفت.

وزیر آموزش و پرورش با بیان اینکه خانواده، شریک راهبردی ما در تربیت است و حساس‌ترین مراتب جامعه‌پذیری و فرهنگ پذیری کودکان را دارد و بنیادی‌ترین نهاد اجتماعی است، گفت: برای آنکه خانواده در مفهوم حقیقی، شریک راهبردی تربیت در مدرسه باشد چه باید کرد؟ انجمن اولیا و مربیان در سه دهه قبل به مراتب بهتر از الان بود و ساختارهای جدید، یک نقش اثرگذار به خانواده نداده و نقش او صرفا به یک مشارکت مالی فرو کاسته است.

وی اظهار کرد: رابطه بین مشارکت و حضور اولیا در مدرسه با پیشرفت تحصیلی دانش‌آموزان، رابطه اثبات‌شده‌ای است و بین آسیب‌های اجتماعی و میزان مشارکت خانواده در مدرسه رابطه وجود دارد اما چگونه می‌شود این دانسته و جنین رابطه‌ای را در عالم واقع برقرار کرد.

صحرایی با بیان اینکه در دو سال گذشته ۶ هزار مدرسه تحویل داده‌ایم، خاطرنشان کرد: بهترین مدارس با بهترین الگوی ساخت و معماری اسلامی را در بخش دولتی تحویل داده‌ایم. چون بر این باوریم که مدرسه و محیط آموزشی، معلم سوم بچه‌ها است.

وی با بیان اینکه ساختمان مدارس دولتی در مجموع به مراتب بهتر از مدارس غیردولتی است، افزود: معلمانی که با مراحل مختلف ارزیابی، جذب و استخدام می‌کنیم به مدارس دولتی می‌دهیم و مدیران را هم همینطور اما چگونه است که عملکرد مدارس غیردولتی در مواردی بهتر از مدارس دولتی است.

صحرایی با بیان اینکه آنچه از شواهد به دست می‌آید اینکه این امر حاکی از دو عامل است، گفت: یکی، اختیارات مدرسه غیردولتی و ایجاد انگیزه و دیگری، مشارکت خانواده است که مهم‌تر است.

وزیر آموزش و پرورش اظهار کرد: از سال آینده در نظام ارزشیابی این کار را خواهیم کرد که دانش‌آموزان، یکی از عوامل ارزشیابی معلمان خواهند بود که فعلا ساز و کار آن در دوره متوسطه دوم وجود دارد و استقرار ساز و کار ارزشیابی معلمان توسط خانواده‌ها نیز انجام خواهد شد.

وی با تاکید بر اینکه هیچ چیزی در اسناد کم نداریم، خاطرنشان کرد: سند تحول بنیادین حداقل پنج راهکار درباره خانواده دارد و اساسا دو هدف مهم و فرامتنی دارد که یکی، ائتلاف برای اعتلای آموزش و پرورش است.

صحرایی افزود: امروز مهم‌ترین دلیل عدم اجرای سند تحول بنیادین آموزش و پرورش، عدم شکل‌گیری ائتلاف است.

وزیر آموزش و پرورش با بیان اینکه هدف بعدی، شکل‌گیری عوامل موثر در سند است، گفت: سراسر روح سند، هماهنگی است و دلیل عدم اجرای سند، هماهنگ نشدن دستگاه‌های مجری سند است.

وزیر آموزش و پرورش با بیان اینکه وجه مشترک همه ما این است که عِرق به اعتلای کشور داریم، گفت: کشوری که امروز مدرسه‌های آن در نبردی بی‌امان با آموزه‌های غیرانسانی هستند، راه پیشرفت و اعتلای آن کشور و نقطه شروع و شکل‌گیری آن مدرسه است. اگر این‌ همایش یک پیام داشته باشد که باید به مدرسه برگردیم، بزرگترین دستاورد را کسب کرده است.

صحرایی با تاکید بر اینکه «مدرسه قوی، تضمین‌کننده ایران قوی است» یک شعار نیست، بلکه یافته علمی اثبات‌شده است، خاطرنشان کرد: آموزش و پرورش جایی است که با تمام ملت رابطه برقرار می‌کند و معلم در همه جای این کشور حضور دارد. افتخار کشور این است که جایی که امواج رادیویی هم نیست، معلم وجود دارد و ما ۳ هزار معلم کوچ‌رو داریم.

ضرورت بازگشت به انجمن اولیا و مربیان قوی و اثرگذار

وزیر آموزش و پرورش گفت: بازگشت به بهترین انجمن اولیا و مربیان قوی و اثرگذار و پرهیز از برخی ایده‌‌های نه چندان تاییدشده درباره ساختار و سازمان چنین مفهوم مهمی و برخورد غیرسیاسی با پدیده‌های تعلیم و تربیت را نیاز داریم. چرا که آموزش و پرورش، گوهرهای ملت را در خودش گرفته و خانواده‌ها، کودکان که بزرگترین سرمایه آینده کشور است را به آموزش و پرورش می‌سپارند.